Uitbundig! Dat zijn niet alleen haar schilderijen, ook de mens achter die schilderijen kun je dat predicaat moeiteloos opplakken. De ontegenzeggelijk chemische geur van de gemengde verf ‘kleurt’ het atelier van Hanneke Setz, de ruimte waar we over haar schilderwerk praten. Hanneke heeft zich de voorbije vijf jaar ontwikkeld tot zeer succesvol kunstenares. Met dank – onder andere – aan de Amsterdamse Prinsen en Herengracht. Hanneke’s atelier is gevestigd in hartje Laren, om precies te zijn aan de Naarderstraat.
Het is een plek waar ze zich in korte tijd tot volle tevredenheid genesteld heeft. In het atelier, waar ze over haar leven
en werk vertelt, worden we ‘bespied’ door haar opvallende – qua stijl en omvang – schilderijen. Hun aantrekkingskracht is enorm. De dikke klodders verf die zij gebruikt, vallen op. De felle kleuren, je kunt er niet omheen. Sommige schilderijen doen enigszins Cobraachtig aan, ander werk weer niet.
Heel veel. ,,Ik word erg blij van Amsterdam. De huizen verschillen erg, hebben supermooie details en ze zijn klein en groot.
Dat vind ik zo leuk aan die stad.’’
Hanneke Setz (maart 1972) groeide op in het hoge noorden, Groningen om precies te zijn. Ze komt uit een warm nest. Pa zat in zaken (hij overleed in 2001) en moeder is verpleegkundige. ,,De liefste ter wereld.’’
Verwonderlijk was het dan ook niet, dat ze na de middelbare school voor acht jaar naar Utrecht vertrok voor allereerst een kunststudie op mbo-niveau, later gevolgd door de Kunstacademie. Om haar studie te bekostigen werkte ze als styliste en etaleuse. Zo’n vijf jaar is Hanneke actief met verf. Ze houdt van zichtbaar. ,,Ja het moet groot zijn. Daar hou ik van. Ik hou van schilderijen die enige omvang hebben, zoals de Nachtwacht. Hoewel ik me helemaal niet wil vergelijken met Rembrandt hoor. Ik vind het leuk dat je helemaal kunt verdwijnen in een schilderij. Dat vind ik cool. Ik droom er wel eens van, dat er een hele groep mensen om een schilderij van mij staat, zoals je dat bij de Nachtwacht in het Rijks ziet.’’
Bepaald zuinig met verf is Hanneke niet. Integendeel. ,,Zeker niet. En ik gebruik ook hele dure verf. Ik hou van een dikke laag. Mijn kunstvorm komt dan het beste tot uiting. Ik heb hier ook mega veel verf staan.’’ Met haar schilderijen, zoals die van Amsterdamse grachten, wil de kunstenares iets vertellen. ,,Ik wil m’n gevoel op papier zetten. Het lijken misschien simpel wat huisjes die naast elkaar staan, maar er zit veel meer in. Als je er goed naar kijkt, gebeurt er een heleboel.’’ Haar werk straalt ook blijheid uit.
,,Ik heb een heel eigen stijl. Dat wordt gewaardeerd. Ik ken mensen die zeven schilderijen van mij in huis hebben. Daarnaast zijn
er mensen die denken dat mijn schilderijen later veel geld gaan opbrengen. Zo is er iemand die elke maand een schilderij koopt in de hoop dat de waarde ooit verder gaat stijgen.’’
Overigens lijkt het werk dat andere kunstenaars maken, haar niet te interesseren. Althans, ze kent geen kunstenaars die haar hebben geïnspireerd. Ze vaart haar eigen weg. ,,Ik ben geen autodidact, maar ik laat me niet beïnvloeden door anderen. Ik heb mijn eigen stijl’’, meent ze.
Wie weet gaat dat ook gebeuren, want er hangen in verschillende landen over de wereld al schilderijen van Hanneke.
Inmiddels zijn er veel schilderijen van Hanneke Setz over de toonbank gegaan. De sleur komt er echter nóóit in.
Het blijft elke keer weer spannend om een schilderij te maken. Maar ook voelt ze altijd een zekere spanning
als ze een nieuw schilderij laat zien. ,,Iedere keer voel ik me dan weer een kind.’’
www.hannekesetz.nl
Verliefd op Amsterdamse grachtenpandjes
5 jaar in Laren
Met dank aan Jan van Stipriaan Luiscius