Jumbo chauffeur Gijs vertelt…

Distributiecentrum Jumbo Utrecht
Foto: Gijs de Vries

“Jij nog een Coronaatje??”Het zou een gesprekje in een café of op een terrasje kunnen zijn geweest, ware het niet dat alle horecagelegenheden en hun terrassen als gevolg van overheidsmaatregelen compleet op slot gegaan zijn door dat verduivelde en moeilijk te bestrijden Corona-virus Covid-19.

Bijna de gehele bevolking zit thuis te werken, scholieren hebben tegenwoordig gelukkig de beschikking over social media en internet waardoor ze online toch lessen kunnen volgen en huiswerk kunnen maken zodat ze niet verstoken blijven van onderwijs.

Met een groot applaus zijn alle helden van de zorg, politie, brandweer en ambulance groots geëerd en daar kunnen wij allen als één Nederlands volk alleen maar trots op zijn.

In winkels treft men slechts een enkel asociaal varken (en daar beledig ik de diersoort heel erg mee) dat zich niet aan regels en richtlijnen wenst te houden. U kent het allemaal: Er staat een beveiliger aan de deur die er voor zorgt dat er niet te veel mensen naar binnen gaan, zodat iedereen op een verantwoorde en veilige manier zijn of haar boodschappen kan doen, maar daar heeft die ene hufter blijkbaar geen boodschap aan want hij/zij wil gewoon boodschappen doen en is ongevoelig voor regeltjes en denkt het waarschijnlijk ook te zijn voor de onzichtbare sluipmoordenaar die Corona heet….

In de 34 jaar dat ik politieman was, heb ik zeer veel met dit soort personen te maken gehad, mensen die menen dat wetten en regels niet voor hen gelden maar altijd alleen maar voor anderen en die boos kunnen worden omwille van het feit dat je ze er alleen maar op aanspreekt en agressief kunnen worden als ik overging tot verbaliseren of aanhouden. Gelukkig heb ik een brede rug, een dikke huid en een goede gezondheid waardoor ik in al die jaren daarvan geen gezondheidsproblemen heb ondervonden. Alleen een hernia nadat ik bij het intrappen van een deur van iemand die onwel was, met mijn rug op de drempel viel en twee wervels even wat verschoven en een forse griep met (bijna) longontsteking in 2000, wat tevens het einde betekende van mijn rokersperiode….. De verschijnselen die ik toen had doen nu heel sterk denken aan de verschijnselen van Corona. Zoals de dokter toen omschreef: “Je hebt een compleet symfonieorkest meespelen in je ademhaling, inclusief slagwerk, strijkers en fluitisten.”

Vandaag de dag ben ik chauffeur in de afdeling thuisbezorging van supermarktketen Jumbo en kom van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat bij bedrijven en privépersonen over de vloer. De werkgever heeft instructies uitgevaardigd hoe wij veilig en gezond te werk kunnen en moeten gaan en ik hou mij daar strikt aan, zowel bij mensen die geen ziekteverschijnselen hebben als bij mensen die lopen te hoesten en het benauwd hebben (Zij geven het meestal al bij het openen van de deur aan…) We houden gepaste afstand, dragen handschoenen, ontsmetten onze handen en onze apparatuur en ons voertuig wanneer er overdracht volgt naar een volgende chauffeur.

Ik vind mezelf geen “held” maar ook ik zit samen met al mijn collega’s in een beroepsgroep die niet kan thuiswerken. Wij bezorgen bij mensen en bedrijven waar nodig en afgelopen week was ik bij een instelling in Soest waar bij diverse (dementerende) bewoners het virus was vastgesteld. Het beleid was dan ook: Bellen als je er bent, handen en schoenen ontsmetten, nimmer alleen het terrein op maar alleen onder begeleiding van de eindverantwoordelijke en alle boodschappen buiten bij de keukens neerzetten.

Ik vind het vreselijk om mijn vaste klanten in het Gooi nu te moeten teleurstellen dat ik de boodschappen niet meer tot in de keuken mag brengen en ze voor de klant uitpak en op het aanrecht zet.

Gelukkig snappen de meeste klanten het wel en geven mij geen ongelijk, hoewel ik bij een enkele klant wel eens een uitzondering maak vanwege de ietwat zwakkere gezondheid door hartklachten.

Het officiële protocol luidt:
Boodschappen voor de deur neerzetten, pinapparaat bij de boodschappen neerleggen, aanbellen en een paar stappen achteruit, klant vragen om emballage buiten neer te zetten, via de tablet de factuur opmaken en de klant vragen de pinbetaling te doen (of als de klant de pin niet wenst aan te raken, een betaalverzoek aanvragen via een speciale afdeling) en daarna de klant verzoeken een stapje achteruit te doen zodat ik de pin veilig kan pakken.
Daarna volgt ontsmetting van de pin en de handen waarna er verder gereden kan worden.

Mocht iemand in eenzelfde beroepsgroep zitten: Heel veel sterkte en wijsheid en met gezond verstand kunnen we deze ziekte weerstand bieden en er fysiek gezond weer uitkomen.
Feesten en partijen zijn voorlopig nog even uit den boze, maar er komen momenten dat u mij weer achter mijn camera ziet lopen.
Ik wens iedereen een goede gezondheid toe en hoop iedereen zo de toestand het toelaat weer te ontmoeten en een knuffel te geven. Nu rest mij slechts een schriftelijke “hug”

Gijs

Red. Beste Gijs, enorm bedankt voor het kijkje vanachter het stuur van je Jumbo bus. Juist nu zijn kerels zoals jij onmisbaar. XXX

Reacties