3e NMF Kamermuziekfestival in Fort Uitermeer

Klassieke muziek op bijzondere locaties
Klassieke muziek op bijzondere locaties
Foto: Natuurmonumenten

8 – 10 okt: 3e NMF Kamermuziekfestival in Fort Uitermeer

 

Een gevarieerd muziekprogramma met een vijftal concerten vult Fort Uitermeer in Weesp in het weekend van 8 tot en met 10 oktober. Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, stichting Uiteraard Uitermeer en Natuurmonumenten organiseren deze concerten in een prachtig decor. Drie jonge musici met oude zielen spelen vrijdag variaties van bekende aria’s van Beethoven en Rossini. De altviool en hobo worden bespeeld door de Pedanozusjes (Maria, tevens zang en Anuschka, ook opgetreden bij ‘Podium Witteman’) en Sasha Witteveen bespeelt de contrabas. Verder een concert van fortepianist Artem Belogurov, nieuwe muziek op oude instrumenten met het Rembrandt Frerichs Trio en Chaos String Quartet. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar via onze site.

Op een strategisch punt langs de Vecht ligt het opvallende torenfort uit 1845. Fort Uitermeer is onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam. Natuurmonumenten beheert hier een deel van het omringende water en rietlanden langs de Vecht. Het fort zelf wordt gerund door Stichting Uiteraard Uitermeer. Samen met het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds organiseren zij de vijf bijzondere concerten. Deze vinden plaats in een van de plofhuizen die het fort omringen. Voorafgaand aan het concert is er een rondleiding over het fort met gids.

Topmusici geïnspireerd door natuur

Voor het derde NMF Kamermuziekfestival hebben in totaal 160 musici zich laten inspireren door de natuur. Op 8, 9 en 10 oktober voeren zij door het hele land klassieke en vernieuwende kamermuziekstukken op. Natuurmonumenten opent de deuren van historisch erfgoed, zodat het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds daar een podium kan bieden aan topmusici en de hoogwaardige instrumenten die zij bespelen.

Bijzondere locaties door het hele land

Het NMF Kamermuziekfestival 2021 biedt drie dagen lang kleinschalige optredens op negentien bijzondere locaties: op een onbewoond eiland in het Markermeer, in verschillende forten, een munitiekelder, een kluizenaarswoning, een ridderzaal, historische hoeves en een waterloop. Het volledige programma vindt u hier: www.nm.nl/kmf

Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds beheert een collectie waardevolle muziekinstrumenten en geeft deze in bruikleen aan ruim 400 professionele musici en muziekstudenten. “Een instrument dat uitdaagt en inspireert is voor musici onmisbaar voor een succesvolle muziekstudie en -carrière. Daarnaast zorgt het NMF dat belangrijke instrumenten als cultureel erfgoed behouden blijven voor ons land,” zegt Manon Veenendaal, directeur van het NMF: “Ik ben er dan ook trots op dat wij samen met Natuurmonumenten zulke mooie concerten organiseren. De historische locaties zijn bij de kamermuziekconcerten voor zowel de musicus als de luisteraar van enorme toegevoegde waarde.” Meer over het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds: www.muziekinstrumentenfonds.nl

Natuurmonumenten beschermt natuur en erfgoed
Natuurmonumenten beschermt naast honderdduizend hectare natuurgebied ook ruim 2600 cultuurhistorische bouwwerken en landschappen. Directeur natuurbeheer Teo Wams: “Een heel weekeind lang worden onze gebouwen het podium voor gevarieerd muzikaal talent. Onze cultuur komt voort uit het landschap. Op een prachtige manier verbindt de samenwerking met het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds onze natuur met cultuur.” Meer over de erfgoedvisie van de natuurbeheerder: www.natuurmonumenten.nl/erfgoedvisie

PROGRAMMA:

Verrassend muziekprogramma van Maria Pedano (zang en hobo), Anuschka Pedano (altviool) en Sasha Witteveen (bas) – vrijdag

Het verrassende muziekprogramma van Maria Pedano (zang en hobo), Anuschka Pedano (altviool) en Sasha Witteveen (bas) brengen vrijdag in het honderdste geboortejaar van Piazolla variaties op de bekende aria van Beethoven ‘La ci darem la mano’ en Rossini naar Fort Uitermeer. De altviool en hobo worden bespeeld door de Pedanozusjes en Sasha Witteveen bespeelt de contrabas. Inmiddels zijn zij ook al bekend bij het grotere publiek vanwege hun ontroerende optredens bij Podium Witteman, waar je Maria Pedano wellicht ook al hebt horen zingen.

Fortepianist Artem Belogurov speelt in het Plofhuis van Fort Uitermeer – zaterdag

Het verhaal van dit programma begint bij de geweldige Britse dirigent, klavecinist en musicoloog Christopher Hogwood (1941-2014) en zijn continue zoektocht naar ‘nieuw’ achttiende-eeuws repertoire voor het klavier. Gedurende zijn leven heeft hij een grote collectie opgebouwd met klaviermuziek die hem toegestuurd is door bibliotheken uit heel Europa. Na zijn dood is een substantieel deel daarvan aan Menno van Delft gegeven, met wie Artem een opname van de hoogtepunten uit deze verzameling hebben gemaakt. Vandaag speelt Artem een selectie van stukken van deze cd. Minder bekende componisten zoals Löhlein en Schwenke worden afgewisseld met hun illustere tijdgenoot Mozart

Het Rembrandt Frerichs Trio speelt in het Plofhuis bij Fort Uitermeer – zaterdag

Nieuwe muziek op oude instrumenten, dat is waar het vandaag om gaat. De fortepiano, het instrument waar Mozart, Beethoven en Haydn voor componeerden, staat centraal. Op een bijzondere manier, want Mozart zul je vandaag niet horen. Nieuwe composities van Rembrandt zullen klinken, met improvisaties zoals die ook in vervlogen tijden op de toen ultramoderne fortepiano werden gespeeld. De violone van Tony, een historische contrabas, en de fluisterende percussie van Vinsent verhogen de sfeer in het Plofhuis.

Chaos String Quartet speelt in het Plofhuis bij Fort Uitermeer – zondag

Chaos is het beginpunt van alle wetenschap, creativiteit en filosofie en leidt uiteindelijk tot een Gesamtkuntswerk, zo stelt het Chaos Quartet. Het programma van vandaag in dit stoere torenfort is dan ook een samensmelting van veel ideeën: een ode aan vrouwelijke en LGBTQ-componisten, een ode aan contrasten, aan Hongarije en Metal. Allemaal terug te horen in twee strijkkwartetten: Bosmans en Bartók!